Ik heb een technische storing, hoe kan ik hier een melding van maken?
Als je een technische storing hebt in de door jou gehuurde woning dan kun je deze melden bij de verhuurder en in geval deze een beheerder heeft aangesteld bij deze beheerder. De contactgegevens vind je in het huurcontract. Zorg ervoor dat je duidelijk omschrijft wat het probleem is zodat snel mogelijk gerichte actie ondernomen kan worden.
Welke storingen moet ik zelf oplossen?
De vuistregel is dat het ‘dagelijks onderhoud' oftewel de kleine herstellingen in de woning voor de huurder zijn en dat het 'groot onderhoud' oftewel de grote herstellingen voor de verhuurder zijn. De wetgever heeft dit nader uitgewerkt in het Besluit kleine herstellingen. Hierin staat aangegeven wat in ieder geval beschouwd moet worden als 'kleine herstellingen'. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met jouw verhuurder.
Wat moet ik doen bij brand of inbraak?
Bel bij brand of inbraak onmiddellijk 112!
Wat moet ik doen bij een elektrische storing?
De stoppenkast controleren
Controleer bij een elektrische storing altijd eerst in de stoppenkast of er een stop is doorgeslagen. Het kan zijn dat er kortsluiting is ontstaan nadat er een elektrisch apparaat is aangezet. Controleer welk apparaat de kortsluiting veroorzaakt en zorg er allereerst voor dat dit apparaat dan niet mee is aangesloten op het stroomnet.
Wat als je het probleem zelf niet kunt achterhalen?
Indien je niet kunt achterhalen wat het probleem veroorzaakt, neem dan contact op met de verhuurder c.q. beheerder of ingeval deze een beheerder heeft aangesteld bij de beheerder.
Wat moet ik doen als ik gas ruik?
Gaslek
Mocht je gas ruiken, draai dan onmiddellijk de gashoofdkraan in de meterkast dicht en bel naar de netbeheerder: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar). Neem vervolgens contact op met de verhuurder c.q. beheerder.
Hoe kan ik het gas afsluiten?
Om het gas af te sluiten dient de gashoofdkraan dicht gedraaid te worden. De gashoofdkraan kan een hendel, een gele knop of een draaiwiel zijn en bevindt zich naast de gasmeter. De gasmeter is meestal te vinden in de meterkast bij de ingang van het gebouw of in de kelder.
Mijn verwarming doet het niet (goed), wat moet ik doen?
In geval de verwarming het niet of niet goed doet kun je het beste contact opnemen met de verhuurder c.q. beheerder. Zij kunnen vervolgens een verwarmingsmonteur inschakelen.